Tracce di facciate dipinte nella Milano medievale: tra il Palazzo Arcivescovile e la Corte dell’Arengo - Santina Novelli - Vita e Pensiero - Articolo Arte Lombarda Vita e Pensiero

Tracce di facciate dipinte nella Milano medievale: tra il Palazzo Arcivescovile e la Corte dell’Arengo

digital Tracce di facciate dipinte nella Milano medievale:
tra il Palazzo Arcivescovile e la Corte dell’Arengo
Articolo
rivista ARTE LOMBARDA
fascicolo ARTE LOMBARDA - 2019 - 2-3
titolo Tracce di facciate dipinte nella Milano medievale: tra il Palazzo Arcivescovile e la Corte dell’Arengo
Traces of painted façades in medieval Milan. Between the Archbishop’s Palace and the Corte dell’Arengo
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 07-2020
doi 10.26350/666112_000039
issn 0004-3443 (stampa) | 2785-1117 (digitale)
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The article proposes a study on the pictorial decorations on the exteriors of the architectures in the medieval period, which focuses on the small urban portion of Milan on which the Archbishop’s Palace and Royal Palace (the ancient Corte dell’Arengo) insist. The two main buildings are the subject of a physical and documentary reconnaissance aimed at recovering and understanding their 14th century appearance, ascribable, on a case-by-case basis, to choices made by Giovanni, Azzone and Gian Galeazzo Visconti. This survey is conducted in the light of what is known about practice and what on the painted façades is theorized in the architectural treatises. The Archbishop’s Palace is considered as an architecture commissioned by Giovanni Visconti: the pictorial traces still present on its façades are analyzed distinguishing between the originals and those referring to subsequent pictorial campaigns, which are investigated in their formal component. The analysis of literary and photographic documents related to the Corte dell’Arengo, brings to the attention especially the cultural choices made by Azzone Visconti, highlighting the tendency to emulate the antiquity practice.

keywords

painted façades, Visconti’s patronage, regalzier, revival of antiquity

Biografia dell'autore

santina.novelli@studio.unibo.it

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookies necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookies policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookies, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookies.

Acconsento